Hyppää sisältöön

2.2.1Yksityisten sähkö- ja biokaasuautojen käytön edistäminen ja lataus - sekä tankkausverkoston kehittäminen

Eteneminen

  • Ei aloitettu
  • Suunnittelu
  • Toteutus
  • Valmis
Aikataulussa

First phase of the charging point installations to municipality owned buildings started in 2022. Decision to offer city owned parking lots for HPC stations was done in 2023. Most of the investments will be done by private sector and citizens

Kuvaus

Talonyhtiöille kannustamista sähköautojen latauspisteiden hankintaan ja tukea suunnitteluun. Tiedotusta ja koulutusta sähköautojen latausinfran toteuttamiseen. Kaasuautojen ja sähköautojen hankinnan kampanjointi.

Toukokuussa 2022 järjestettiin esittelytilaisuus sähköautoista Satamatorilla.

2022-2023 tehdään selvitys sähköautojen latausinfran kehittämistarpeesta Lappeenrannan alueella.

Asennetaan latauspisteitä kaupungin kiinteistöjen yhteyteen ja matkailun tarpeisiin.

Tarjotaan kaupungin hallussa olevia pysäköintialueita latauspalveluntarjoajille latausasemien rakentamista varten.

  • Lopputulos

    80 additional public quick charging points and 5000 additional slow charging points by 2030.

    The number of rechargeable vehicles increases by 12 000 by 2030

  • Toimenpiteen laajuus ja sidosryhmät

    Buildings owned by the city and by city owned companies. Streets and parking spaces owned by the city

  • Tuotetun uusiutuvan energian määrä sekä korvatun energian lähde ja määrä

    -

    Replaced fossil fuels: 140 000 MWh

  • Arvio kasvihuonekaasujen päästövähennyksestä

    38 000 tC02e

  • Kokonaiskustannukset ja kustannukset/CO2e

    Charging infrastructure

    Quick charging: 8 000 000 eur

    Public slow chargers: 2 000 000 eur

    Private slow chargers: 10 000 000 eur

    EVs: additional purchase cost: 60 - 90 M€ by 2030

    Ethanol and CNG conversions: 2.5 M€

    Costs by CO2e unit: 350 eur/tCO2e

  • Luonto- ja sosioekonomiset vaikutukset

    The reduction of fine particles (+)

    The reduced use of primary energy (++)

    Socioeconomic effects (+/-)

    Additional purchase cost of EVs can increase social injustice (-)

    Installing chargers to municipality owned buildings can enable the EV ownership for tenants living in apartment buildings (+)

Tehtävät

Mitä on tehtävä?

  • Tehtävä31.5.2023

    Infotilaisuus sähköautojen latausinfrasta

Mitä nyt tehdään?

  • Tehtävä30.4.2024

    HPC-latauspalvelun kilpailuttaminen Pormestarinkadulle

  • Tehtävä31.12.2024

    Latauspisteiden asentaminen kaupungin työntekijöiden käyttöön.

    Kartoitetaan kaupungin kiinteistöt, joihin tulisi asentaa latauspisteitä. Asennetaan lastauspisteet ko. kiinteistöille

Mitä on tehty?

  • Tehty31.05.2023

    Selvitys sähköautojen latausinfran kehitystarpeista

  • Tehty31.05.2022

    Sähköisen liikenteen tilaisuus asukkaille

    GR-palvelut järjestää sähköisen liikenteen tapahtuman, jossa asukkailla mahdollisuus tutustua sähköisiin kulkuneuvoihin.

Yhteenveto ja yhteystiedot

  • Vaikuttavuus

    Ei ole arvioitu

Vastuuorganisaatiot

Yhteyshenkilöt

  • Petri Kero
    Ilmastokoordinaattori
    Ympäristökehitys
Tietoja päivitetty 10.12.2024