Hyppää sisältöön

Eteneminen

  • Suunnittelu
  • Ei aloitettu
  • Toteutus
  • Valmis
Aikataulussa

Paikallisliikenne: 6 sähköbussia ja 2 biokaasubussia, loput dieseliä (44 % puhdasta) Uuden paikallisliikenteen hankinnat 2026: 100 % sähköisiä. Lähiliikenne: Diesel Seutuliikenne: Diesel Koulukuljetukset: 90 % uusiutuvaa dieseliä.

Kuvaus

Paikallis- ja lähiliikenteessä tavoitellaan hiilineutraaliutta suosimalla sähköbusseja ja mahdollistamalla latausinfran toteuttamisen. Koulukuljetuksissa ja lähiliikenteessä edistetään myös biokaasun ja muiden uusiutuvien polttoaineiden käyttöä. Vaatimukset voidaan tehdä määrärahojen puitteissa kilpailutuksien yhteydessä.

Seuraava paikallisliikenteen sopimuskausi alkaa 01.07.2028.

Paikallisliikenteessä on ollut käytössä kaksi biokaasubussia jo vuodesta 2019, kuusi sähköbussia toukokuusta 2024. Koulukuljetuksista 90 % on tuotettu 01.01.2024 alkaen uusiutuvalla dieseliä käyttävillä kalustoilla.

  • Lopputulos

    20-30 dieselkäyttöistä linja-autoa on korvattu sähköisillä. Loput dieselkäyttöiset linja-autot käyttävät joko biokaasua tai muita uusiutuvia polttoaineita.

  • Toimenpiteen laajuus ja sidosryhmät

    • Joukkoliikenteen palveluverkoston alue
    • Liikennöitsijät
  • Tuotetun uusiutuvan energian määrä sekä korvatun energian lähde ja määrä

    Polttoaineen kulutusta ei ole tarkkailtu aiempina vuosina.

    Joukkoliikenteen vuotuiset kilometrimäärät:

    • paikallisliikenne 1 400 000 km
    • seutuliikenne 420 000 km
    • lähiliikenne 550 000 km
    • koulukyydit 800 000 km
  • Arvio kasvihuonekaasujen päästövähennyksestä

    Polttoaineen kulutusta ja päästöjä ei ole seurattu aiempina vuosina. Arvio päästövähennyksestä on 1 900 tCO2e vuodessa.

  • Kokonaiskustannukset ja kustannukset/CO2e

    Investointikustannukset:

    • Sähköbussit: 13 000 000 - 19 000 000 eur
    • Latausasemat: 3 000 000 eur

    Pidemmällä aikavälillä käyttökustannusten säästöt kattavat investointikustannukset. Sähköisten linja-autojen kustannuksien on arvioitu olevan samalla tasolla dieselkäyttöisten linja-autojen kanssa julkisen liikenteen palveluiden tuottamisessa kun huomioidaan investointi- ja käyttökustannukset.

  • Luonto- ja sosioekonomiset vaikutukset

    • Pienhiukkaspäästöjen vähentyminen (+)
    • Melusaasteen vähentyminen (+)
    • Edullinen liikennejärjestelmä (+)

Tehtävät

Mitä on tehtävä?

  • Tehtävä31.12.2026

    Paikallisliikenteen kilpailutus

Yhteenveto ja yhteystiedot

  • Vaikuttavuus

    Kohtalainen 0,1-1 kt/v

Osa ilmastokaupunkisopimusta (CCC)

Hillintä ja sopeutuminen

Päästösektori

Yhteyshenkilöt

  • Terhi Koski
    Joukkoliikennepäällikkö
    Lappeenrannan seudun joukkoliikenne
  • Heidi Kokkonen
    Lappeenrannan kaupunki
Tietoja päivitetty 04/30/2025

Miten tämä toimenpide vaikuttaa tavoitteeseen?